Veel bedrijven investeren in het laten bestickeren van bedrijfsauto’s. Maar het vreemde daarbij is dat er vooral wordt gekeken naar hoe mooi de bestickering oogt en niet zozeer naar of de autoreclame effectief is.
Dat is zonde want investeren in autoreclame doe je immers niet om er vervolgens geen geld aan te verdienen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je autobestickering effectief is?
Neem je doelgroep als uitgangspunt
Om te beginnen is het belangrijk dat je je doelgroep als uitgangspunt neemt. Welk probleem los jij met jouw dienstverlening of producten voor hen op? Het antwoord op de vraag is de belangrijkste boodschap die de autoreclame moet communiceren.
Mensen zijn immers op zoek naar een oplossing voor de problemen waarmee ze rondlopen. Daardoor zullen ze getriggerd worden op het moment dat ze jouw auto voorbij zien rijden en hen de oplossing wordt aangereikt.
Een voorbeeld
Stel je verkoopt warmtewerende folie voor op ramen. In dat geval lost je product het probleem op van een te warme ruimte. Een effectieve vorm van autobestickering is dan een afbeelding van een persoon die in zijn huiskamer zit en het duidelijk te warm heeft. Als begeleidende tekst kun je gebruiken: Warmtewerende folie: verlaag de temperatuur tot wel 5 graden!
Zorg dat je boodschap rust uitstraalt
Doorgaans hebben mensen enkele enkele seconden de tijd om de bestickering op je auto te bekijken. Het helpt daarbij niet wanneer de boodschap erg druk is met allerlei verschillende afbeeldingen, onnodige gegevens en veel tekst.
Werk daarom het liefste met een afbeelding die de aandacht trekt. Plaats daarnaast alleen je belangrijkste gegevens: je bedrijfsnaam, de URL van je website en telefoonnummer. De rest is overbodig.
Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je boodschap op afstand goed te lezen is. Let dus met name op de grootte en de kleuren van de letters.
Alternatieven voor autobestickering
Wanneer je onvoldoende budget hebt om je auto te laten bestickeren, kun je ervoor kiezen om magneetplaten te laten maken. Magneetplaten voor auto’s zijn al verkrijgbaar voor enkele tientjes.
Het voordeel van dit soort autoreclame, is dat je ze op ieder gewenst moment kunt verwijderen. Op die manier hoef je bijvoorbeeld in je vrije tijd niet rond te rijden met bestickerde auto.
Tot slot is er ook nog de mogelijkheid om je auto met folie in te laten pakken. Dit wordt ook wel carwrapping genoemd. Carwrapping is de meest kostbare vorm van autoreclame, maar kan een bijzonder mooi resultaat opleveren. Bovendien wordt de laklaag van je auto door de folie beschermd.
Wanneer je voor carwrapping kiest, is het belangrijk om ervoor te waken dat de autoreclame niet te druk wordt. Immers, het hele oppervlak van de auto wordt met folie beplakt, waardoor het gevaar van een te drukke boodschap op de loer ligt. Echter, een professioneel signbedrijf kan je adviseren waardoor je je nergens zorgen over hoeft te maken.